Boeken

Onze boekenkast
In onze bestuurskamer staat een rijkgevulde boekenkast! Hierin zijn boeken te vinden over de verschillende Keltische talen, voornamelijk het Iers en Welsh, maar ook aan cultuurhistorisch materiaal is geen gebrek. Kom zeker eens langs tijdens het koffie-uurtje om in de boekenkast te grasduinen!

Een groot deel van de boeken uit onze boekenkast is te koop. Een ander, veel kleiner, deel is enkel te leen. Voor het kopen of lenen van boeken kun je contact opnemen met onze penningmeester via boeken.svasterix@gmail.com.

Voor boekdonaties kun je een mail sturen naar boeken.svasterix@gmail.com.

Asterix Boekenmarkt
Asterix organiseert ieder jaar een boekenmarkt voor haar leden en andere geïnteresseerden. Wil je weten wanneer deze plaats gaat vinden? Hou dan onze sociale media in de gaten! Het is momenteel helaas nog niet mogelijk om online in onze boekenkast te kijken en boeken te kopen.

Ledenkorting bij Ierse uitgevers DIAS en RIA
Onze leden kunnen bij ons ook studieboeken bestellen. Wij bestellen vervolgens deze boeken met 10% korting bij het Dublin Institute for Advanced Studies en met 20% korting bij de Royal Irish Academy. Vaak wordt er aan het begin van het jaar een grote bestelling geplaatst wanneer iedereen boeken bij ons bestelt voor het nieuwe collegejaar, maar ook door het jaar heen kan er gebruik gemaakt worden van deze ledenkorting! Wil je van deze korting profiteren, zoek dan een leuk boek uit bij de DIAS of RIA en mail naar boeken.svasterix@gmail.com om te bestellen!

Boekenlijst voor het eerste jaar
Hier kun je de boekenlijst voor het eerstejaar vinden (wanneer deze bij ons bekend is zal deze vanzelf verschijnen op deze pagina). De boekenlijst voor de eerstejaarsstudenten wordt gewoonlijk ook per mail gedeeld. De vetgedrukte titels kunnen via ons worden besteld bij DIAS en RIA.

Introduction to Celtic Studies (blok 1):

• John Haywood, The Historical Atlas of the Celtic World, herdruk 2009.

Old Irish: Language and Culture 1 (blok 1):

• Ranke de Vries, A student’s companion to Old Irish grammar, 2de editie.
  • John Strachan, Stories from the Táin, 3de editie (RIA).
  • Optioneel, aanbevolen: John Strachan, Old Irish Paradigms & Selections from the Old Irish Glosses, 4de editie (RIA).

Old Irish: Language and Culture 2 (blok 2):

• Rudolf Thurneysen, A Grammar of Old Irish (DIAS).

Middle Welsh 1 (blok 3):

• D. Simon Evans, A Grammar of Middle Welsh (DIAS).
  • Robert L. Thomson, Pwyll Pendeuic Dyuet (DIAS).
  • Sioned Davies, The Mabinogion (Oxford World’s Classics). [Let op: de universiteitsbibliotheek geeft gratis online toegang tot dit boek, maar de nummering kan soms verschillen van die in de course manual. Ook al bestel je dit boek niet, het blijft een verplicht onderdeel op de lijst!]

Middle Welsh 2 (blok 4):

• Natalia Petrovskaia, Delw y Byd: A Medieval Welsh Encyclopedia (MHRA). [Opmerking: Dit boek is ook gratis online beschikbaar via de Universiteitsbibliotheek.]

Historical Linguistics and Languages of the British Isles (blok 4):

• Robert McColl Millar, Trask’s Historical Linguistics, 2de editie.